Sandra - Mina tankar i ord

Direktlänk till inlägg 28 april 2010

Att möta och förstå människor med funktionshinder

Av Sandra - 28 april 2010 15:52

Jaha, idag kanske jag äntligen kan blogga om något vettigt, och för en gångs skull har jag lite material för fler än ett blogginlägg, vi får dock se om jag orkar skriva något om det i morgon, eller om jag strunter i det, som allt annat ^^


I alla fall, idag var min sista lektion i Att möta och förstå människor med funktionshinder. Vi har under nästan ett läsårs tid fått lära oss om olika funktionshinder, både de som man redan kände till och de som man knappt trodde existerade.

Bland annat så har jag aldrig tänkt på hur mycket problem vissa saker kan ställa till med i vardagslivet. Till exempel hur viktigt det är att kunna höra för att få ett normalt socialt umgänge, eller hur beroende vi är av år syn. Jag har även fått fundera över hur enklare grejer, saker som man inte tänker på, hur jobbiga de är.


Jag har aldrig förr funderat på hur irriterande det kan vara med dyskalkyli. Det handlar alltså om att man har problem med matimatiska saker (om jag minns rätt). Alltså, allt handlar ju om matte! Hur lång tid det tar på morgonen, om något inte går som det ska, hur fort måste jag då gå för att hinna i tid till skolan? Eller hur krånligt det kan vara att läsa av en vanlig busstidtabell och räkna ihop så att alla bussar passar ihop med varandra.

Jag skulle inte fixa det, jag som kollar bussar varenda dag (eller ja, då jag är hos mamma) Jag sitter i bussen och jag tänker att om allt går som det ska, så tar det ungfär 10 minuter (lite mindre) från första rondellen i Skövde, fram till busstationen och jag behöver ca 2 minuter på mig för att hinna med 1an till Hentorp där jag bor. Vad är klockan och hinner jag med bussen som går 16 över? Eller måste jag vänta på nästa?

Nej, dyskalkyli vill jag inte ha!


För ungefär en vecka sedan (tror jag) fick vi testa att gå runt med "cyklop" och testa hur det var med olika synfel. Vi fick testa allt från grå starr till att vara helt blinda. Ett rent helvete, om man får säga så. Att gå runt på Vadsbo och inte se ett skit. Jävlar vad läskigt det var ^^ Speciellt när man hade ett par på sig (minns tyvärr inte vilket synfel det var) som gjorde att allt var jätte suddigt, och man såg nästan bara skuggor, ljusskillnader och starka färger. Inte kul när vissa skåp i skolan är röda.

Att gåi trafiken med dessa var ingen hit det heller, jag litade inte alls på Ida när hon sa att det inte kom någon bil. För man vet ju hur man själv är. Ingen bil betyder, ingen bil som hinner köra över mig.

 

      

Looool, snygg bild då ^^ jag bjuder på den x)

Ida lyckas dock alltid vara söt.. hemska underbara människa<3

 

Idag fick vi testa att åka rullstol, det var ett rent helvete det med. Dörrkarmar (omg heter det så?) som annars är så vanliga att jag inte ens ser dem gick knappt att ta sig över. Och dörrar som inte går att öppna automatiskt, plus att de är jättesmala.. Omg, det var inte lätt alls O.o

Det var kul, men ett tips till dig som tänker välja gymnasium.

Sitter du i rullstol, välj inte Vadsbo.

Ett tips till er som vill hjälpa till att göra Vadsbo bättre.

Kämpa för de funktionshindrades rättigheter!

Det finns till exempel bara en dörr in till stora delen av Vadsbo som går att öppna med en knapp. Tänk på det, snacka om att behöva ta en omväg varje gång man ska in eller ut. Och att ta sig in till studievägledaren och biblioteket var nästan omöjligt. Dörrarna borde vara bredare!


        





Okej, det var lite om mitt I-val. Jag kommer att sakna det, och jag kommer sakna gruppen jag hade det med.

Lycka till i framtiden, nästan alla av er går ur gymnasiet nu, så hoppas ni får en underbar studentdag och allt det där. Jag drar snart ut på APU så vi lär nog inte ses så mkt mer.


I morgon blir det vandring på Kinnekulle (hur fan stavas det då...?) med klassen. En hel dag med underbara BF2<3


Cya<3

/Sandra

 
 
Marie

Marie

29 april 2010 19:26

Hade också viljat gå den kursen ju! Fick inte plats!!^^ Söta ni var, både du och ida och tessan^^

http://mariesmanga.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sandra - 8 oktober 2012 00:54

Så för er som bryr er har jag skapat en ny blogg :P kul va? kanske inte ^^ iaf, zarlina.bloggplatsen.se Det var nog allt... haha tråkig jag är då ;) ...

Av Sandra - 20 september 2012 00:52

Tänkte bara upplysa de få läsare jag har att jag lever, men att jag inte är på speciellt blogghumör för tillfället. Så ja, dels för er som läser min blogg ibland, jag uppdaterar inte speciellt mycket nu (no shit sherlock) men kommer givetvis börja ig...

Av Sandra - 14 augusti 2012 21:43

Nu har jag bott här i min lägenhet i Grythyttan några dagar, och en hel del har redan börjat hända. Första nätterna bodde Elin och mamma här för att hjälpa till att möblera och så, sedan igår åkte vi till Norge för att köpa katt av Ole ^^ Orkar i...

Av Sandra - 20 juli 2012 15:38

Får Cupcakes by Niwy :D

Av Sandra - 17 juli 2012 13:57

Jag älskar den här appen ^^ nu kan jag skriva korta och helt värdelösa inlägg utan att behöva krångla med datorn :D Just nu njuter jag och Minette av solen :) dagar som denna är det underbart att vara hundvakt ...

Presentation


När en stum man kommer och säger
att en döv man har hört
att en blind man såg
en förlamad man gå
Då tänker jag sluta älska er...

Fråga mig

10 besvarade frågor

Translation ^^

Besökare sen 12/10/10

Besöksstatistik

Gästbok

Omröstning

Favoritspråk? :P
 Svenska
 Engelska
 Italienska
 Franska
 Spanska
 Latin
 Japanska
 Kinesiska
 Tyska
 Grekiska
 Norska
 Danska
 Finska
 Holländska
 Polska
 Ryska
 Isländska
 Thailändska
 Afrikanska
 Annat

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards