Sandra - Mina tankar i ord

Alla inlägg den 5 februari 2011

Av Sandra - 5 februari 2011 01:00

Jag och en kompis hade häromdan en lååååång diskussion om dödsstraff, och som typ alla vet är jag helt emot just det. Så vi sökte runt lite, och måste bara dela med mig av en smart persons tankar, här har vi en som kan argumentera för vad han tycker :D Seriöst, läs det, det är mycket text ja, men faktiskt väldigt bra skrivet.


"Hårdare straff behövs. Hade det varit hårdare straff här i Sverige, så kanske det inte hade behövt hända sånna här hemska mord."

I don't think so. Hårdare straff för förövaren gör det värre för offret under pågående brott eftersom förövaren då har anledning att förstärka sina åtgärder i försöket att inte åka fast. Offret får betala för samhällets vilja att sraffa hårdare.

Om en pedofil riskerar dödsstraff så ökar ju risken att han dödar barnet han våldtar istället för att bara lämna det mot om pedofilen "bara" riskerade fängelse och social utfrysning.

Frågan är om vi kan acceptera ett ökat antal mord på barn till förmånen om att chansen finns att det avskräcker fler i längden?

Fråga nummer 2 är hur man förklarar detta för föräldrar som förlorar sina barn i övergånsperioden. Eftersom jag inte tror på straffideologin över huvud taget så lämnar jag det jobbet till Dig.


I övrigt kan man väl säga att brottslighetens grovhet ökar parallellt med att straffsatserna ökar. I USA kan du ju bli mördad för ett par skor om personen som rånar dig är på sin tredje strike. Den risken löper lyckligtvis inte fotgängare i sverige eftersom vi har lite "common sence" i våra straffskalor.


En snattare och en chokladkaka för 20 spänn:

En snattare får böter och nöjer sig med att försöka springa.

En snattare får fängelse och han kommer med våld att försöka slå sig fri.

En snattare får dödsstraff och han kommer att döda butiksägaren för att slå sig fri om det behövs.

Allt för en chokladkaka för 20 spänn.

Om ni övriga vill gräva ned er i straffträsket så får ni gärna göra det. Jag har en väg ut ur detta samhälle by now så jag behöver inte längre bry mig om er, men mitt tips är att ni ser över straffideologin och tar en allvarlig funderare över om det är storleken på straffen som avgör om brott begås eller om det är den sociala attityden det handlar om.

Ser du en människa som ett djur, behandlar den som ett djur och stoppar undan den som ett djur, så kan du inte komma sedan och begära att den skall uppföra sig som en människa.

You get what you give."

- Henkiz



Presentation


När en stum man kommer och säger
att en döv man har hört
att en blind man såg
en förlamad man gå
Då tänker jag sluta älska er...

Fråga mig

10 besvarade frågor

Translation ^^

Besökare sen 12/10/10

Besöksstatistik

Gästbok

Omröstning

Favoritspråk? :P
 Svenska
 Engelska
 Italienska
 Franska
 Spanska
 Latin
 Japanska
 Kinesiska
 Tyska
 Grekiska
 Norska
 Danska
 Finska
 Holländska
 Polska
 Ryska
 Isländska
 Thailändska
 Afrikanska
 Annat

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards